Yleiset sopimusehdot
IT-Tupa Oy:n yleiset sopimusehdot
1. Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolet ovat Verkkosivuja ja niiden toteuttamiseen ja ylläpitämiseen palveluja tarjoava yritys IT-Tupa Oy (Y-tunnus, jatkossa Palveluntarjoaja) sekä palvelua käyttävä taho (jatkossa Asiakas)
2. Sopimuksen kohde
Sopimuksella sovitaan Asiakkaan tilaamista tuotteista, käyttöoikeuksista ja palveluista Palveluntarjoajalta. Asiakas sitoutuu käyttämään Palveluntarjoajan palvelua tässä sopimuksessa mainituin ehdoin.
3. Palveluntarjoajan vastuu ja oikeudet
Palveluntarjoajan tuottaa sopimuksessa kuvattuja palveluja Asiakkaalle. Palveluiden sisältö määräytyy sopimuksen ja sen liitteiden mukaan. Palveluntarjoajalla on oikeus tuottaa palvelut parhaaksi katsomallaan tavalla. Palveluntarjoajalla on oikeus olla toimittamatta tilattua palvelua oman harkintansa mukaan.
Palvelun tuottaminen alkaa, kun Asiakas on toimittanut kaikki palvelun toimittamiseen tarvittavat tiedot, oikeudet ja materiaalit sekä Palveluntarjoaja on vahvistanut tilauksen.
Palveluun liittyvien osa-alueiden (kuten verkkotunnuksen siirto) toimitus voi viivästyä Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä. Palveluntarjoaja pyrkii tiedottamaan mahdollisuuksien mukaan Asiakkaalle aiheutuvista viivästyksistä.
Palveluntarjoaja vastaa oman tietoverkkonsa toimivuudesta. Palvelun toimintaa seurataan ja mahdolliset viat korjataan mahdollisimman pian, kuitenkin normaaliin työaikaan.
Palveluntarjoajalla on oikeus priorisoida liikennettä tai muita resursseja sekä tarvittaessa puuttua Asiakkaan palvelun käyttöön tai yksittäisiin prosesseihin, mikäli Asiakkaan käyttö aiheuttaa häiriötilanteita.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa palvelun sisältöä tai teknistä toteutustapaa. Palveluntarjoaja varaa oikeuden keskeyttää palvelu esimerkiksi korjaus-, huolto- tai muiden töiden vuoksi. Palveluntarjoaja pyrkii minimoimaan katkosten keston. Muutoksista ja keskeytyksistä ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen sähköpostitse Asiakkaan antamiin yhteystietoihin.
Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa aineistoja tai sulkea palvelu, jos Asiakas rikkoo sopimusehtoja, on haettu selvitystilaan, konkurssiin, on todettu maksukyvyttömäksi, Asiakkaan ilmoittamat tiedot eivät ole oikeat tai Asiakasta ei tavoiteta Asiakkaan ilmoittamiensa asiakastietojen perusteella.
Palvelun tuottamista varten Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää Asiakkaan julkaisemaa informaatiota toiseen mediaan.
Palveluntarjoaja vastaa omasta huolimattomuudestaan aiheutuneista vahingoista. Vastuu rajoittuu kuitenkin enintään kahden (2) kuukauden Palveluntarjoajan Asiakkaan kiinteitä kuukausimaksuja vastaavaan summaan.
Palveluntarjoaja ei vastaa
- virheistä tai toimintakatkoista, jotka aiheutuvat ylivoimasta esteestä (force majeure)
- Asiakkaan palveluiden käyttämiseen liittyvistä ulkopuolisten palveluista, kuten esimerkiksi Asiakkaan internet-yhteyksistä
- seuraamuksista, joita Asiakkaan toiminta aiheuttaa palvelussa tai muualla verkossa
- kolmansien osapuolien verkoissa tai ohjelmistoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä
- välillisistä vahingoista, joita asiakkaalle voi aiheutua palvelun käytöstä tai muista syistä
- konsultointivirheistä
Palveluntarjoaja varaa oikeuden olla korjaamatta virhettä, joka on aiheutunut Asiakkaan omasta toiminnasta, esimerkiksi väärinkäytöksistä tai palvelun virheellisestä käytöstä.
4. Asiakkaan vastuu ja oikeudet
Asiakkaan velvollisuus on toimittaa Palveluntarjoajalle palvelua varten tarvittavat oikeat tiedot ja aineistot. Mikäli tiedot ja aineistot eivät ole oikeat tai ne ovat puutteelliset, Palveluntarjoaja varaa oikeuden olla toimittamatta palvelua.
Asiakas hyväksyy palvelun toimituksen, ellei hän reklamoi siitä sähköisesti, tai muulla Palveluntarjoajan ohjeistamalla tavalla, kahdeksan (8) päivän kuluessa palvelun toimituksesta.
Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdollisista muutoksista yhteys-, laskutus tai muihin asiakastietoihin välittömästi sähköpostilla tai muuten kirjallisesti.
Käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia ja Asiakas on vastuussa käyttäjätunnuksensa ja salasanan käytöstä ja säilyttämisestä oikein siten, ettei se joudu sivullisten tietoon.
Asiakas ei saa edes osittain jälleenmyydä Palveluntarjoajalta ostamaansa palvelua. Asiakas ei myöskään saa jakaa ostamaansa palvelua kolmannen osapuolen kanssa. Jälleenmyynnistä sovitaan erikseen Palveluntarjoajan ja Asiakkaan kesken.
Asiakas on vastuussa kaikesta palveluun laitetusta aineistosta ja sen kautta tapahtuvasta toiminnasta. Palvelun sisältämä aineisto tai toiminta ei saa olla loukkaavaa, rikkoa tekijänoikeuksia tai olla Suomen lain tai hyvien tapojen vastaista. Asiakas ei saa käyttää palvelua lain tai hyvien tapojen vastaiseen suoramarkkinointiin sähköpostitse. Palveluun liittyvästä, tai sen kautta tehtävästä, suurten tiedostojen levityksestä tai muusta normaalia kotisivukäyttöä huomattavasti enemmän kuormittavasta toiminnasta on aina sovittava etukäteen Palveluntarjoajan kanssa.
Asiakas vastaa siitä, että hänen toimintansa tietoverkossa noudattaa lakia ja hyviä tapoja. Palveluntarjoajan tai kolmansien osapuolien palvelimien ja palveluiden luvaton käyttö tai käytön yritys on kielletty. Asiakkaan harjoittama mahdollisten tietoturvareikien etsintä ja väärinkäyttö on ehdottomasti kiellettyä ja johtaa välittömästi sopimuksen purkamiseen sekä mahdollisiin korvauksiin.
Asiakas ei saa käyttää omia palvelinohjelmia Palveluntarjoajan alustoilla. Palvelimella ei myöskään saa olla minkäänlaisia tietokoneohjelmia Asiakkaan käytössä, mikäli hän itse ei ole kirjautunut sisään palvelimeen.
Asiakas voidaan saattaa korvausvelvolliseksi, mikäli Asiakas on toiminnallaan aiheuttanut palvelimen toiminnan häiriintymistä tai tiedostojen tuhoutumista, edesauttanut sivullisten pääsyä palvelimelle niin, että nämä ovat päässeet tuottamaan palvelimelle vahinkoa, tai jos Asiakas on aiheuttanut muuta seikkoihin rinnastettavia häiriöitä, joiden seurauksena palvelimen toiminta on vahingoittunut.
Asiakkaan on korvattava Palveluntarjoajalle ja kolmansille osapuolille mahdollisista Asiakkaan väärinkäytöksistä aiheutuneet tutkinta-, korjaus ja/tai muut kulut.
Asiakas vastaa käyttämistään ohjelmistoista, laitteista ja yhteyksistä, että ne ovat päivitettynä ajan tasalle esimerkiksi tietoturvan osalta.
Asiakas vastaa palveluun tallennetun ja tallentuvan aineiston, kuten sivujen sisällön tai sähköpostien varmuuskopioinnista. Palveluntarjoaja ei takaa aineiston säilymistä eikä Palveluntarjoajaa voi pitää vastuullisena niiden menettämisestä.
Asiakas on myös velvollinen lukemaan palvelua ja siihen mahdollisesti tulevia muutoksia koskevat Palveluntarjoajan toimittamat tiedotteet sekä toimimaan niiden mukaisesti. Tiedotteet voidaan julkaista palveluntarjoajan sähköisillä alustoilla tai toimittaa Asiakkaalle sähköpostin välityksellä.
5. Hinnastot, maksut, laskutus ja maksuehdot
Asiakas maksaa sovittujen palveluiden avausmaksun ja käyttömaksun kulloinkin voimassa olevan hinnaston, sopimuksen ja palvelun tilauksen yhteydessä sovitun laskutuskauden (yleensä 12 kk) mukaisesti. Veloitettuja käyttömaksuja ei palauteta. Palveluntarjoajalla on oikeus tarkistaa Asiakkaan luottotiedot ja harkintansa mukaan vaatia Asiakkaalta palvelusta ennakkomaksu ennen palvelun avaamista. Palvelinmaksut suoritetaan vuosittain etukäteen laskua vastaan. Asiakkaan on viipymättä ilmoitettava, mikäli lasku on virheellinen. Palveluiden maksuehto on 14 päivää netto.
Asiakkaan tilaamat lisätyöt laskutetaan erikseen viimeistään Asiakkaan hyväksyttyä toimitetut lisätyöt. Palveluntarjoajalla on oikeus laskuttaa sovituista lisätöistä etukäteen.
Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa hintaa ja hinnastoa ilman erillistä ilmoitusta. Uudet hinnat astuvat voimaan Asiakkaan seuraavassa laskutusjaksossa. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa palvelu päättymään ennen uuden hinnoittelun voimaanastumista. Lainsäädännöllisistä tai verotuksellisista syistä aiheutuvat hinnanmuutokset astuvat voimaan välittömästi.
Mikäli Asiakas ei maksa sovittuja maksuja eräpäivään mennessä, Palveluntarjoajalla on oikeus periä Asiakkaalta viivästyneistä maksusta lakisääteistä viivästyskorkoa sekä huomautusmaksu jokaisesta lähetetystä maksukehotuksesta. Asiakas on velvollinen korvaamaan myös maksujensa laiminlyönnistä mahdollisesti aiheutuvat perintäkulut ja muut oikeudelliset kulut.
Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa hinnoittelua, jos asiakkaan aiheuttama liikenne poikkeaa sopimuksessa sovitusta tai muuten normaalista liikenteestä. Mikäli resurssien käyttö ylittää sopimuksessa määritellyn rajan, varaa Palveluntarjoaja oikeuden estää tai rajoittaa palvelun käyttöä tai tarkastaa palvelusta perittävää hintaa käyttöä vastaavaksi yhdessä Asiakkaan kanssa.
Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea palvelu, mikäli maksua ei ole suoritettu eräpäivään mennessä. Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa palvelu ilman irtisanomisaikaa, mikäli maksua ei suoriteta välittömästi huomautuksen jälkeen. Palveluntarjoajalla on oikeus periä maksu suljetun palvelun uudelleenavauksesta.
6. Verkkotunnuksiin liittyvät ehdot
Asiakkaan tulee perehtyä verkkotunnusrekisterien erillisiin sopimusehtoihin ja hyväksyä ne. Sopimusehdot ovat saatavilla kyseisten verkkotunnusrekisterien Internet-sivustoilla.
Palveluntarjoaja rekisteröi Asiakkaan verkkotunnuksen kolmansien osapuolien ylläpitämien rekisteröintipalvelujen kautta toimien rekisteröinnissä Asiakkaan maksun välittäjänä ja valtuutettuna.
Verkkotunnus rekisteröidään pelkästään Asiakkaan antamien tietojen perusteella, siksi Asiakkaan tulee varmistaa tietojen oikeellisuudesta. Asiakas vastaa siitä, että hänellä on käyttöoikeus rekisteröitävään verkkotunnukseen.
Mikäli rekisteröintiä haetaan verkkotunnuslain tai muiden säädösten tai sopimusehtojen vastaisesti, voi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tai muu viranomainen / rekisterinpitäjä hylätä tai perua rekisteröinnin. Näissä tapauksissa Palveluntarjoaja ei hyvitä Asiakkaalle tämän suorittamia rekisteröinti- tai palvelumaksuja.
Mikäli asiakas ei kahden viikon kuluessa pysty esittämään hyväksyttävää oikeutta rekisteröinnilleen, on mahdollista, että rekisteröinti jää toteutumatta tai se perutaan jälkikäteen. Näissä tapauksissa Palveluntarjoaja ei hyvitä asiakkaalle tämän suorittamia rekisteröinti- tai palvelumaksuja.
Palveluntarjoajalla ei ole velvollisuutta uusia Asiakkaan verkkotunnusta. Asiakas on velvollinen itse vastaamaan siitä, että Asiakkaan verkkotunnus ei vanhene. Mikäli Palveluntarjoaja ylläpitää asiakkaan verkkotunnuksia tai on rekisteröinyt Asiakkaan verkkotunnuksen, on Palveluntarjoajalla myös oikeus uusia verkkotunnus Asiakkaan lukuun ja periä siitä aiheutuvat kustannukset Asiakkaalta.
Verkkotunnussiirroissa Asiakas vastaa kokonaan itse siitä, että verkkotunnuksen siirto onnistuu. Asiakas on velvollinen varmistamaan, että verkkotunnussiirto on onnistunut.
7. Sopimusehtojen muutos
Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelujen sisältöä, hinnoittelua tai sopimusehtoja välittömästi, mikäli muutos katsotaan aiheelliseksi. Suurimmista muutoksista Palveluntarjoajan on ilmoitettava asiakkaalle vähintään 30 päivää ennen näiden voimaan astumista.
8. Sopimuksen muodostaminen, voimassaolo ja peruuttamisoikeus
Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille muodostuu sopimus, kun asiakas on kirjallisesti tai sähköisesti tilannut palvelun ja Palveluntarjoaja on vahvistanut tilauksen. Vahvistus tehdään pääsääntöisesti sähköisesti, mutta tarvittaessa voidaan käyttää myös muita tapoja.
Sopimus on voimassa toistaiseksi ellei ole muuta sovittu. Sopimuskausi on sama kuin laskutuskausi.
Mikäli Asiakas ei ole irtisanonut sopimusta vähintään kolmekymmentä (30) vuorokautta ennen uuden sopimuskauden (yleensä 12 kk) alkamista, sopimusta jatketaan automaattisesti kulloinkin voimassa olevien sopimusehtojen mukaisesti.
Kuluttajasuojalain kuudennen (6.) luvun 16§:n nojalla palvelulla ei ole saman luvun 14§:n säätämää 14 vuorokauden peruuttamisoikeutta.
9. Sopimuksen irtisanominen
Irtisanomisesta on ilmoitettava kirjallisesti postitse tai sähköpostilla vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen uuden sopimuskauden alkamista. Kun Palveluntarjoaja on hyväksynyt irtisanomisilmoituksen, Asiakkaalle lähetetään vahvistus irtisanoutumisesta sähköpostitse tai tavallisen postin välityksellä.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden irtisanoa palvelu välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli asiakas rikkoo sopimusehtoja tai palvelun tuottamista ei voida jatkaa ulkopuolisen tekijän vuoksi (esimerkiksi viranomaismääräykset tai muu force majeure –tilanne). Palveluntarjoajalla on näissä tilanteissa oikeus pidättää ennakkomaksu tai sen osa tai veloittaa maksu jo Asiakkaalle tehdystä työstä sekä siitä aiheutuneista kustannuksista tilauksessa sovitun mukaisesti.
10. Sopimuksen siirtäminen
Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää Asiakkaan liittymä kolmannelle osapuolelle ilman Asiakkaan suostumusta.
Asiakas ei saa siirtää liittymää kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntarjoajan suostumusta.
11. Muut ehdot
Sopimus on Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välinen. Asiakas sitoutuu pitämään luottamuksellisena kaikki sopimukseen, palveluun ja/tai sen hinnoitteluun liittyvät tiedot. Asiakas vastaa siitä, että hänen palveluksessaan toimivat työntekijät, alihankkijat tai muut palveluun kuuluvat tahot noudattavat näitä ehtoja.
Tällä sopimuksella ei siirretä olemassa olevia tai palvelun yhteydessä syntyviä immateriaalioikeuksia Asiakkaan ja Palveluntarjoajan kesken. Ohjelmistot, kuvat, lisenssit, tekstit, yms. sisältävät usein tekijänoikeuksia ja kuuluvat immateriaalioikeuksiin. Immateriaalioikeudet tarjottuihin palveluihin ja Palveluntarjoajan aineistoon sekä niihin tehtyihin muutoksiin kuuluvat Palveluntarjoajalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle.
Palveluntarjoajalla on oikeus olla luovuttamatta Asiakkaan verkkotunnusta, ennen kuin kaikki Palveluntarjoajan saatavat Asiakkaalta on suoritettu.
Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää toteutettuja töitä ja Asiakkaan palautetta referensseinään, ellei Asiakas sitä erikseen kiellä.
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Ellei tämä ole mahdollista, oikeuspaikkana on Pohjois-Savon käräjäoikeus.
12. Allekirjoitukset
Palveluntarjoajalla on oikeus allekirjoittaa työt asiakastyön lopussa Palveluntarjoajan omalla logolinkillä ja/tai tekstilinkillä Palveluntarjoajan kotisivulle:
- Created by IT-Tupa
- Powered by IT-Tupa
Kaikki oikeudet pidätetään.